Ремінь ГРМ виконує ключову роль у синхронізації роботи впускної та випускної систем двигуна. Цей вузол, як і інші в ДВЗ, підлягає зносу. Збій або раптова зупинка механізму газорозподілу, під час роботи двигуна, призводить до механічного пошкодження його деталей. Щоб такого не сталося, передбачається періодична заміна ременя ГРМ.
Процедура заміни - це технологічний і доволі складний процес, що вимагає необхідних знань, інструментів і точності. Крім цього слід врахувати і той факт, що сам ремінь контактує з великою кількістю деталей, від справності яких, залежатиме його власний стан.
Тільки регулярне техобслуговування є гарантом стабільної роботи всіх деталей механізму. Термін служби встановлюється виробником, тому в керівництві з експлуатації автомобіля завжди вказується, коли міняти ремінь ГРМ. А те, як це зробити, необхідно дізнатися в інструкції з ремонту. Але все ж краще, процес заміни і підбір запчастин, довіряти фахівцям. Адже від правильно встановлених деталей залежатиме справність двигуна.
Що таке ГРМ

Абревіатура терміна ГРМ розшифровується, як "газорозподільний механізм". Є частиною двигуна і має на увазі не одну запчастину, а систему компонентів. Привід механізму може бути ремінним або ланцюговим. Робота залізного ланцюга розрахована на ресурс двигуна до капітального ремонту. Тому більш актуально розглядати, що таке ремінь ГРМ і чому під час його заміни варто приділити увагу іншим деталям.
Газорозподільний механізм із ремінним приводом влаштований так, що в русі задіяні: шківи колінвала і розподільчого вала, обвідний і натяжний ролики, а залежно від конструкції двигуна, також помпа (90% випадків). Заклинювання будь-якого з цих компонентів, призводять до пошкодження зубчастого ременя. Отже, кожен водій має знати, який вигляд має ремінь ГРМ, де знаходиться і за якими ознаками визначити справність механізму.
Чим загрожує обрив ременя
Якщо вчасно не помітити несправність роликів або знос ременя, то при критичному навантаженні зубчасте гумове кільце розірветься. За інерцією всі механізми продовжуватимуть свій рух, але вже не синхронно. Результат такої події - зіткнення поршня з клапаном, що невчасно закривається.
Швидкість, сила удару та інші фактори впливатимуть на масштаб аварії. Коли не стежити за тим, як часто змінюється ремінь ГРМ, то загальна "картина" неприємностей може виглядати наступним чином:
- загинаються всі відкриті клапани;
- пошкоджується поршень, що контактує з клапанною тарілкою;
- ламаються рокери;
- загрожує злам розподілвалу, штовхачів або коромисел.
Імовірність, що обрив синхронізації механізму газорозподілу мине без критичних наслідків, є тільки на старих двигунах. Конструкція всіх сучасних ДВЗ спрямована вичавити максимальну потужність, жертвуючи надійністю.
Чому важливо вчасно міняти ремінь ГРМ
Яким би міцним і еластичним не був матеріал, під дією навантажень він підлягає зносу. Серйозні пошкодження двигуна і непередбачені витрати - серйозний аргумент, щоб вчасно проводити обслуговування транспортного засобу. Ресурс ременя ГРМ чітко регламентований, але під дією зовнішніх факторів він може скорочуватися. Час заміни частішає при:
- неправильної натяжки;
- потрапляння паливно-мастильних матеріалів;
- агресивної манери або важких умов експлуатації;
- неправильному встановленні деталі;
- низької якості матеріалу виготовлення.
Також, крім таких чинників, має значення час, який минув після встановлення деталей. З часом гума дубіє, втрачаючи свої властивості. Щоб не упустити момент, незважаючи на пробіг зубчастого ремінця, автовласник зобов'язаний знати, як перевірити ремінь ГРМ і вміти визначати сліди зносу механізму. А для цього потрібен лише регулярний огляд.
На кожному ТО варто зняти пластикову кришку на двигуні і звернути увагу на наявність: тріщин, форму зубців, стан кордових ниток, слідів оливи та антифризу (з'являються в разі зношення сальників і протікання помпи) на паску фаз газорозподілу. За незадовільного стану міняйте не роздумуючи.
Як правильно міняти ремінь ГРМ?

Вибирати ремінь ГРМ необхідно під свій автомобіль, оскільки універсального не існує. Усі ремінці відрізняються довжиною, шириною, кількістю і формою зуба. Причому правильно міняти не одну деталь, а разом із роликами. Так надійніше. Повний комплект дасть змогу запобігти можливим поломкам і забезпечити максимальний термін служби механізму.
Встановлення ременя ГРМ проводиться згідно з інструкцією з ремонту автомобіля. Загальний алгоритм заміни вимагає таких кроків:
- Отримати місце до всіх компонентів, які підлягають демонтажу. Знімаються захисні кожухи та інші деталі, що заважають вільному доступу до ременя і роликів.
- Встановити ВМТ і поєднати мітки на шестернях розподільчих валів.
- Зафіксувати механізм.
- Послабити натяжку (відвівши натяжний ролик).
- Зняти старий ремінь.
- Демонтувати допоміжні ролики.
- Замінити додаткові елементи за необхідності (ролик натягувача, сальники, помпу).
- Встановити новий газорозподільний ремінь.
- Перевірити збіг міток на шківах із відливами двигуна.
- Зібрати все в зворотному порядку.
Після завершення процедури, перш ніж ставити назад захисний кожух, варто прокрутити на кілька обертів шків колінвала (ключем за болт) для перевірки правильності встановлення ременя ГРМ. Якщо мітки не сходяться або шків неможливо провернути - варто заново переробити процедуру з моменту встановлення ВМТ.
Де замінити ремінь
Впоратися із заміною самостійно в деяких випадках можна. Але оскільки це складна комплексна процедура, що вимагає спеціальних інструментів і навичок, краще делегувати завдання майстрам автосервісу. У технічній документації вони подивляться через скільки міняють ремінь ГРМ, відзначать у сервісній книжці наступну дату заміни. А головне, мають доступ до спеціального обладнання, пристосувань і точно знають особливі нюанси виконання роботи, оскільки часто виникають труднощі з демонтажем кріплення і встановленням ременів.
Головним мінусом під час заміни на СТО - великі витрати, які часто вдвічі-втричі перевищують вартість запчастин. Зате буде гарантія, що все зроблено правильно.
Чи потрібно міняти помпу під час заміни ГРМ?
Більшість автовласників переконані, що показником до заміни помпи є лише її люфт, підклинювання під час обертання або текти. Адже на відміну від ременя, вона не має регламентної вказівки. Але це не так. Симптоми несправності водяного насоса, які вже вдалося побачити, вказують на критичність моменту. Негативний вплив поломки позначається раніше, ніж була помічена проблема.
Заміна помпи, при установці нового ременя ГРМ, не є обов'язковою, а лише носить рекомендаційний характер, прислухатися до фахівців все ж слід. Комплексна заміна позбавить від подвійних витрат на СТО, оскільки для встановлення помпи, як правило, доводиться знімати зубчастий ремінець. А значить виконати одну й ту саму роботу двічі. Так що передчасна заміна вузла дасть змогу заощадити як час, так і гроші. До того ж, такі дії дають змогу отримати максимальний термін служби ременя ГРМ.
Читайте також: Як вибрати акумулятор