Турбокомпресор – це легені двигуна, які перетворюють кінетичну енергію в потужність, підвищуючи ККД мотора та його міць. Поломки турбіни частіше виникають через рідкісні технічні огляди, понаднормові навантаження, неякісну оливу.
Чим неприємний дим із турбіни?
- Дим із вихлопної труби може бути абсолютно з різних причин та із розмаїттям відтінків: від світлого до чорного. В залежності від типу поломки турбіни виникає дим різного кольору, який визначає серйозність несправності агрегата.
- Втрата потужності авто. Це коли ви жмете педаль газу, а тяга автомобіля набагато нижча від очікуваної. В цій ситуації бажано подумати про візит на СТО.
- Росте витрата пального та оливи. А на додаток, олива, яка не встигла згоріти, згодом потрапляє у вихлопну систему. У бензиновому двигуні від такого сюрпризу забивається каталізатор та обвуглюються клапани, а у дизельному – засмічується каталізатор і сажовий фільтр.
Чек-лист причин диму в турбокомпресорі
Приводів море, але є найпоширеніші проблеми турбін:
- Зношення втулок, що призводить до потрапляння мастила у впускний колектор.
- Руйнування лопатей, частки яких потрапляють у циліндри.
- Утворення маслянистих відкладень в каналах подачі мастила, що надалі збільшує тертя в роторі та геометрії.
- Закисання самої геометрії турбіни.
- Стають непридатними електродвигуни та клапани керування турбіною.
Фактори впливу на турбіну:
- Якість мастила. З часом олива втрачає нормальну в’язкість, стає водянистою і погано змащує механізми.
- Якість масляних фільтрів у двигуні внутрішнього згорання. Оригінальні фільтри якісніше затримують мікрочастинки забруднених олив.
- Переривання роботи двигуна без витримки на холостих обертах спричиняє утворення нагара в турбіні.
- Непомірно велике навантаження на турбокомпресор через несправність системи EGR (система рециркуляції вихлопних газів).
- Недостатнє вприскування мастила в механізм, що призводить до перегріву валу і його шийки. Повна відсутність оливи призводить до швидкої руйнації агрегата.
Більшість власників авто зіштовхувались з проблемою і після ремонту турбіни, коли двигун однаково димів. Деякі знавці радять трохи поїздити, тому що у випускній системі після ремонту турбіни може залишатися невелика кількість оливи, через що машина димить. Олива повинна з часом вивітритися і дим зникне.
Після недобросовісного ремонту також може лишитися проблема: не затягнули герметично хомут патрубка або один з елементів турбіни. Тому, ремонт потрібно довіряти тільки професіоналам.
Діагностика поломок турбокомпресора
Турбіна знаходиться на перехресті систем двигуна, тому її здоров’я залежить від працездатності та справності всіх вузлів.
Якісна і швидка діагностика може захистити від великих затрат, обмежившись дрібним ремонтом.
Технічне обслуговування краще проводити тільки на станціях, де наявне професійне обладнання та спеціальні умови.
На станціях, як правило, є декілька етапів діагностування:
- Демонтаж турбіни.
- Перевірка на стенді.
- Розбирання агрегата.
- Очищення деталей.
- Перевірка компонентів на брак.
- Заміна зношених запчастин.
- Балансування.
- Збирання.
- Іспити на стенді.
- Встановлення агрегата на машину.
Методи оцінювання
- Спершу майстер візуально оглядає деталі на пошкодження і ступінь зношеності деталей.
- Перевіряється тиск турбіни та інші робочі показники:
- Штучно розганяють агрегат, щоб перевірити викиди. Якщо, розігнавши, з’являється синій дим – це серйозна несправність з витіканням оливи в циліндри мотора, яка там же і згорає.
- Перевірка динаміки агрегата під час розгону дозволяє виявити нестачу повітря з турбіни. Проблемою може бути закоксований корпус або засмічений оливовід.
Декілька рекомендацій від фахівця з ремонту турбін
Аби не допустити серйозних проблем, подовжити якість та строк служби турбіни, необхідно дотримуватися деяких правил.
- Використовуйте тільки якісну оливу та запчастини.
- Змінюйте мастило кожні 7000-8000 км пробігу.
- Не «літайте» на автівці, використовуйте можливості адекватно.
- Частіше змінюйте повітряні фільтри.
- Перед виключенням мотора завжди давайте йому попрацювати на холостих обертах.