Справжній автомобільний форс-мажор – це коли терміново потрібно їхати, а машина перестала заводитися. Ця стаття описує найпоширеніші випадки, які зустрічаються на шляху ремонтного Check-up.
До основних проблем чому не заводиться авто можна віднести:
- несправності зі стартером;
- закінчення ресурсу акумулятора;
- несправності зі свічками запалення і котушками;
- проблеми з подачею пального;
- пошкодження електродроту;
- некоректну роботу ЕБУ (електронного блока управління);
- несправність свічок розжарювання взимку в дизельних двигунах.
Генератор та акумулятор
Це важливий тандем, котрий повинен працювати злагоджено. Генератор перетворює частину енергії двигуна в заряд акумулятора. Через найменші технічні або електричні відхилення в генераторі відбувається нестабільне живлення акумулятора. В результаті акумуляторна батарея не заряджається, і ми не в змозі завести автівку. Для перевірки АКБ можна посигналити або включити фари. Якщо звук тихий і світло фар тьмяне, тоді проблему потрібно шукати саме в АКБ.
Популярні “сюрпризи” акумулятора: оксидація контактів та послаблення клем. Розв’язати цю проблему можна завдяки воді з содою та щітці. Після очищування рекомендується змазати клеми (затискачі) спеціальним мастилом. Воно захищає всі контакти від агресивної дії кислот, знижує контактний спротив та запобігає утворенню витоку струму.
Запалювальні свічки та котушки
Невелика, але досить важлива запчастина для того, аби працював мотор. Основна задача свічок – підпалювати паливно-повітряну суміш за допомогою електричного заряду в десятки тисяч вольтів. Приблизно такий заряд щоразу проходить між електродами свічок, які спрацьовують в момент роботи силового агрегату. Якщо прибрати з ланцюжка цей робочий елемент – мотор банально не заведеться.
Частіше свічки «летять» через неякісність або неправильну експлуатацію. Котушки запалювання мають дещо інші “слабкі” місця. Через зношування запчастини вона може перегріватися. Внаслідок цього можуть з’являтися внутрішні короткі замикання. Недостатнє джерело напруги від акумулятора призводить до передчасного «вмирання» котушки та до підвищеного навантаження на блок управління запалюванням. Негерметичні вузли двигуна з витоком мастила можуть стати причиною замикання, порушуючи й роботу системи запалювання.
Стартер
За незвичними звуками, клацанням або слабкістю роботи при зарядженому акумуляторі, можна виявити злам стартера.
Список загально розповсюджених проблем у стартера
- зношеність підшипників та втулок;
- оксидовані контакти та замикання дротів;
- несправність реле стартера;
- прослизання бендикса;
- закушування вилки;
- заклинювання сердечника, що втягує реле;
- замикання та перегорання обмотки;
- зношеність щіток та пластин колектора;
- пригорілість «п’ятаків» стартера.
Електроніка
В цей перелік входять всі дроти, сигналізація, електронний блок управління. Ця частина системи автівки хворіє на окислення та корозією клем, контактів, дротів та згорілими запобіжниками. Клеми мають властивість з часом ослаблюватися через мікровібрації, що можна виправити шляхом сильнішого затискання.
ЕБУ як основний “хворий” вузол
Електронний блок управління – це фактично ключовий елемент управління силовим агрегатом. Найчастіше проблеми ховаються не в самому ЕБУ, а в ситсемі проводів та датчиках. Але є і реальні основні несправності:
- Замикання соленоїдів.
- Вібрації та механічні дії, які призводять до тріщин на місцях спайок контактів.
- Перегрівання електронного блоку.
- Через розгерметизовану кришку ЕБУ всередину може потрапляти волога. У результаті це призведе до корозії.
Як перевіряти роботу ЕБУ
У першу чергу звернути увагу на симптоми:
- Лампочка Check Engine горить довгий час (після заведення авто вона має тухнути).
- Заведення автівки працює з пропусками.
- Довільна робота вентилятора охолодження двигуна.
- Троїння двигуна, зміна вихлопу або взагалі перестав заводитися.
- Запобіжники перегорають без причин більше, ніж зазвичай.
- Відсутність чи нерегулярність сигналів датчиків.
Це лиш невелика частка усіх сюрпризів від невеличкої мікросхеми. Й іноді потрібно перед діагностикою ЕБУ перевірити інші компоненти бортової системи авто.
Паливна система
Незалежно від виду включає в себе:
- бак;
- паливна помпа;
- паливний фільтр;
- систему паливоводів;
- прилад впорскування пального в циліндри.
Чек-лист перевірки
- Якщо ви вирішили протестувати паливну систему на працездатність, то спершу зверніть увагу на панель контролю приладів, особливо залишок пального. Якщо ж бак повний, а на контрольній панелі не ті цифри, отже зламаний датчик або показник рівня пального.
- Проблема ще може бути у витоку пального внаслідок ушкоджень. Перевірте наявність калюж під кузовом машини та запахів у салоні.
- Візуально оцініть цілісність прокладки бензопомпи, шлангу сепаратора і заливної горловини, герметичність стиків між баком та патрубками, чи немає тріщин в самому баку.
Розібратися з проблемами у паливній системі допоможуть тільки спеціалісти.
Перерахуємо й інші можливі проблеми, через які автівка не заводиться
- недостатня компресія в циліндрах;
- проблеми з неправильно налаштованим заведенням авто;
- один зі споживачів у машині несправний або підключений до АКБ неправильно;
- акумулятор швидше втрачає свою енергію через їзду взимку на короткі відстані;
- на ніч залишили увімкнену музику або фари;
- в зимову пору також може замерзнути паливо (в дизельних автівках) та загусне моторне мастило;
- через несправності спрацьовує автосигналізація, яка блокує роботу двигуна.
Ну і щоб не підвела машина, перевірте двигун і шини!