А ви в курсі як працює гідропідсилювач керма?

Майже до половини XX століття автівки були дуже примітивними, та ще й з поганим керуванням. Зараз же за кермом можна їздити “без рук” в режимі автопілота.

Більшість авто оснащені звичайним рульовим керуванням без смарт програм. Сучасна кермова рейка у комплекті має підсилювач, який спрощує водіння: електро-, гідро– або електрогідропідсилювач. Ці винайдені пристрої допомагають водієві легше крутити кермо, не докладаючи зусиль.

Попри широкий асортимент підсилювачів, найпопулярнішим поки що лишається ГПК.

Як працює гідропідсилювач

Очима ми лиш спостерігаємо за тим, як крутиться кермо і бачимо, як слідом за ним повертаються колеса в потрібному нам напрямку. Та якби існувала можливість заглянути всередину автомобіля в цей момент, то кожен би пізнав абсолютно новий світ. Адже всередині рейки постійно вирують фізичні процеси і відбувається безперервний колообіг гідравлічної рідини.

Почнемо з принципу роботи ГПК, якщо вже зайшла мова про нього.

Насос ГПК працює постійно, від двигуна. Він безперервно нагнітає рідину для гідророзподільника. Коли торсіонний вал не рухається, гідравлічна рідина мігрує в закритій системі.

Але відразу ж, коли рульове колесо зробило хоча б напівоберт, починається процес так званого “підсилення”.

Людина мускульною силою управляє кермом, а вал, що з’єднує кермове колесо і кермову рейку, починає обертатися. Цей крутний момент далі передається в розподільник. Гідравлічна рідина потрапляє в шланги та впливає на гідроциліндри, пом’якшуючи поворот керма.

Три основних складових елементи в ГПК:

  • Насос ГУР – без нагнітача вся система не змогла б взагалі працювати
  • Розподільник– регулювальник подачі рідини, завдяки цьому вузлу розподіл рідини рівномірний і злагоджений.
  • Гідроциліндри– впливають на поршень і шток.

Насос гідропідсилювача – серце системи ГПК

Окремо ознайомимося з насосом ГПК, тому що це головний вузол в системі гідравлічної рейки. Цей унікальний пристрій працює від ДВС і в дію приводиться приводним ременем від шківа колінчастого вала.

За зовнішньою і внутрішньою будовою насоси бувають:

  • одноконтурні або двоконтурні; 
  • пластинчасті або шестеренчасті;
  • враховуючи вид управління: регульовані й нерегульовані;
  • за типом приводу: може працювати від колінвала або від електродвигуна (ЕГПК – електрогідравлічний підсилювач).

Найчастіше в комплекті гідрорейки присутній лопатевий (пластинчастий) насос.

На відміну від інших видів, він досить зносостійкий і відрізняється високим ККД.

ГПК: переваги і недоліки

Плюси

  1. Крім легкого обертання керма, ГПК допомагає зменшити кількість витків обертання. А саме, внаслідок того, що крутити кермо стало легко і не потрібно докладати зусиль, то потреба в системі рульового управління з 5 витками відпадає. Адже для повороту керма тепер достатньо всього кілька обертів. Це дуже полегшує проходження різких з’їздів і поворотів в автозмаганнях. Також, при відмові ГПК, водій має можливість зберегти контроль над керуванням авто в аварійній ситуації.
  2. Другий вагомий плюс: пом’якшення ударів, особливо на нерівній дорозі з глибокими вибоїнами.

Як це виглядає? Машина з гідропідсилювачем керма здатна пом’якшувати удари, що виникають при попаданні колеса в вибоїну. Крім цього підсилювач ще й допомагає утримати авто під контролем водія.

Потрапивши на перешкоду або ямку, колесо буде прагнути повернутися в сторону найменшого опору, а разом з цим відведе корпус машини.

На величезній швидкості ГПК допомагає уникнути втрати контролю керма внаслідок своєї конструкції й принципу дії.

Недоліки

  1. Через принцип дії агрегату, на противагу плюсам з’являється невеликий мінус – відбирання потужності у двигуна, тому що гідропідсилювач використовує його обороти. В результаті мотор працює з навантаженням – за двох. Але це мінімальний вплив.
  2. Витрати палива є, але вони теж мінімальні. Гідропідсилювач залежить від роботи ДВЗ, разом з ним він з’їдає трохи більше палива.
  3. На низькій швидкості рульове управління здається важчим, ніж на високій. Тобто, на значній швидкості кермо стає буквально пір’їнкою. Шанс потрапити в аварію підвищується з наростанням кожного км / ч. Чому так?

Відбувається розбіжність між коефіцієнтом посилення і м’якістю керма. Річ у тім, що в підсилювача відсутній контроль цього коефіцієнта, а це значить, що зі зростанням обертів ДВЗ підвищується посилення ГПК. Це призводить до неймовірної “легкості й порожнечі керма” на величезній швидкості. Такий недолік більше стосується бюджетних автомобілів з простими підсилювачами. В автівках преміум класу вбудовані спеціальні системи-обважнювачі для керма.

Як повинен працювати підсилювач керма

Стежити за станом кермової рейки з гідропідсилювачем потрібно ретельно, але без фанатизму. Якщо експлуатація авто відбувається в міській місцевості з хорошими дорогами та водій контролює рівень рідини в гідравліці, тоді можна спати спокійно. Якщо ж ви любитель екстремальної їзди і бездоріжжя – готуйтеся до частих ТО, реставрацій рейки або до покупок нового агрегату.

Підсилювач керма повинен завжди працювати без зайвих звуків, а кермове колесо повинно повертатися м’яко і плавно. При їзді кермо не повинно стукати та люфтити.

Найважливіший витратний матеріал для роботи ГПК – гідравлічна олива. Вона змащує внутрішні порожнини та є основою гідравлічної рейкової системи.

У разі нестачі гідравлічної рідини знос нутрощів рейки відбувається дуже швидко. Тому, важливо періодично заглядати в бачок, оцінювати залишок і якість оливи.

На будь-якому СТО Genstar наші фахівці зможуть з легкістю оновити чи змінити вам рідину ГУР. У нашому арсеналі є оригінальні оливи ГПК, відомі бренди: Swag, Febi, Honda, Vag.

Підсумок: прислухайтеся до роботи своєї ластівки і ремонтуйте вчасно! Так ви забезпечите себе, і машина буде виконувати командну роботу без поломок.