Що робить стартер в автомобілі?

Уявіть ситуацію: ви сідаєте в авто, готові до дороги, повертаєте ключ і… нічого не відбувається. Це, без сумніву, один з найбільш неочікуваних моментів для водія, і часто причиною є маленький, але неймовірно важливий компонент автомобіля. Ми вже не один раз чули, як розчаровує подібна ситуація, отож готові розповісти вам про таємницю вашого авто — стартер. Цей пристрій має велике значення для запуску автомобіля, а його правильна робота є ключовою для безперебійної роботи транспортного засобу, адже без нього ваша машина не рухнеться з місця!

В цій статті ми детально розглянемо, що таке стартер, як він працює та як забезпечити його тривалий термін служби. Давайте разом дізнаємось на що впливає ця деталь і як подбати про те, аби вона служила вам вірно та довго!

Де розташований стартер в машині

Стартер “живе “на перехресті з’єднання двигуна з трансмісією. Поруч також знаходиться кожух, навколо якого розташовується стартер. Наприклад, в положенні “ближче до верху” є можливість легше дістатися до агрегата через моторний простір під капотом. Якщо стартер знаходиться ближче до низу — отримати доступ вийде тільки через днище машини. Кріплення стартера банально просте — пара-трійка болтів

Через місце розташування і призначення, стартер знаходиться в несприятливих умовах. Агрегат має досить невеликий розмір, але змушений обертати великий маховик і приводити в рух весь ансамбль вузлів: поршневої системи, навісного обладнання, трансмісії. Крім того, на нього постійно впливають вібрації, пил, волога, масла й інші хімічні речовини.

Що ж таке стартер і який механізм його роботи? 

Поговоримо без зайвих технічних термінів на простих прикладах.

Отож, стартер – це електричний мотор, який запускає двигун машини, обертаючи його колінчастий вал. Від правильної роботи цього пристрою залежить можливість старту рушійного механізму, адже якщо він не працюватиме, то автомобіль не зможе завестися. У момент, коли ви вставляєте у замок запалювання ключ і повертаєте його, спрацьовує втягувальне реле, важіль зміщує шестерню механізму, відбувається зчеплення з маховиком. Під час провертання ключа сердечник втягувального реле продовжить пересуватись і відбудеться з’єднання контактів.

Струм пройде від акумуляторної батареї до щіток та контактного кільця. Якір пристрою, обертаючись, передаватиме оберти на маховик та колінвал. Коли мотор заведений, ви пускаєте ключ, після цього він повертається з нефіксованого положення пуску у попереднє положення. Живлення від обмотки втягувального реле вимкнеться, а окремі складові механізму повернуться у початковий стан.

Як влаштований стартер

Стартер складається з кількох основних компонентів:

  1. Реле (соленоїд): Електромагнітний перемикач, що забезпечує електричне з’єднання між акумулятором та пристроєм, а також втягує бендикс для зчеплення з маховиком. Від соленоїда залежить сам процес введення в дію обладнання та, відповідно, двигуна. Якщо воно вийшло з ладу, пристрій може не отримувати живлення, й відповідно, авто не заведеться.
  2. Бендикс (привід втягуючого реле): механізм, що зчіплюється з маховиком двигуна і передає обертальний рух від електромотора до двигуна. Бендикс з’єднує шестерню приладу з маховиком мотора при запуску і від’єднує їх після заведення. Важливий тим, що забезпечує правильну передачу обертального моменту від приладу до двигуна.
  3. Шестерня передає обертальний момент від електродвигуна пристрою до маховика двигуна, без неї передача енергії для запуску мотора неможлива.
  4. Електродвигун – це основна частина приладу, яка відповідає за обертання вала. Від нього залежить сила та швидкість обертання, що допомагає вашому авто успішно завестися. Перетворює електричну енергію від акумулятора на механічну енергію для запуску мотора. Електродвигун є основним джерелом енергії для старту роботи автомобіля.
  5.  Корпус захищає внутрішні компоненти пристрою від зовнішніх впливів, це, зокрема, забезпечує його надійність та довгочасну роботу.
  6. Щітки та колектор реалізовують електричний контакт для передачі струму до обмоток ротора електродвигуна. Від їх стану залежить робота, ефективність, довговічність роботи обладнання.

Загалом, кожен із цих складових відіграє важливу роль у роботі механізму, а, отже, і у всьому процесі заведення авто. Важливо регулярно проводити технічне обслуговування та вчасно звертатися до спеціалістів для діагностики та ремонту пристрою, щоб забезпечити надійність і довговічність вашого авто.

Види стартерів

Давайте розглянемо основні види стартерів та їх особливості.

  1. Традиційний стартер – класичний вид приладу, який зустрічається в більшості автомобілів. Він працює за принципом електромагнітного перемикання. Встановлюється в основному на старіші моделі авто і бюджетні варіанти.
    • Плюси: Простота, надійність, легкість у ремонті.
    • Мінуси: Буває гучним та часто менш ефективним в порівнянні з новішими технологіями.
  2. Стартер із редуктором використовує редуктор для збільшення обертального моменту. Встановлюється в новіші авто, включаючи окремі високопродуктивні преміум-моделі.
    • Плюси: Тихіший робочий процес, більш ефективний, тривалий термін служби.
    • Мінуси: Складніший у ремонті, з високою ймовірністю є дорожчим для заміни.
  3. Стартер із вбудованим реле: реле пристрою інтегроване прямо в його корпус. Часто встановлюють в новітні авто.
    • Плюси: Компактність, менше електричних з’єднань, що, цілком логічно, зменшує ймовірність виникнення несправностей.
    • Мінуси: У разі виходу з ладу реле часто необхідно змінювати усе обладнання.
  4. Безщітковий стартер використовує безщітковий електродвигун для забезпечення більшої ефективності й тривалого терміну служби. Зустрічається в деяких сучасних та високотехнологічних моделях.
    • Плюси: Висока ефективність, тривалий термін служби, тиха робота.
    • Мінуси: Висока вартість, може бути складнішим у ремонті.

Кожен тип має свої переваги та недоліки, тому їх вибір залежить від конкретних потреб вашого автомобіля та особистих переваг. У АФЕКС АВТОЗАПЧАСТИ ми можемо допомогти вам визначити, який тип приладу найкраще підходить для вашої автівки і забезпечити якісний огляд, ремонт або заміну, якщо це необхідно.

Принцип роботи стартерного вузла 

У момент повороту ключа в замку запалювання, стартер різко активізується і починає діяти на колінчастий вал, щоб розкрутити його і відповідно запустити сам двигун.

Коли вмикається “запалювання” агрегат починає працювати таким чином:

  1. Спочатку електричний струм проникає до замкнутих контактних елементів замка запалювання і потрапляє прямісінько в реле. Після чого пусковий електрострум рухається на клеми обмотки.
  2. Якір реле починає рухатися всередині корпуса агрегата. Цей процес призводить до зміщення бендикса. Це триває до того, поки зубці його шестерні не зачепилися з зубцями вінця в маховику.
  3. Якірний пристрій втягувального реле рухається до кінцевого положення і призводить до замикання контактних елементів. В результаті цього відбувається подача електроструму в обмотку електромоторчика і на елемент, який утримує реле.
  4. Стартерний вал починає передавати “крутний” момент на колінчастий вал агрегата. Подача обертів забезпечує запуск двигуна машини.
  5. Коли швидкість обертань маховика синхронізується з обертами стартера, зубці шестерні бендикса розчіпляються з вінцем. У підсумку, пружина муфти повертається до стартового стану, який був до запуску ДВС.
  6. На останній фазі ключ у замку повертається в початковий стан і подача струму припиняється. Далі двигун автомобіля не потребує участі стартера.

Стартер: що частіше за все виходить з ладу

Ось декілька найпоширеніших проблем, із якими можна зіткнутися під час роботи даного пристрою і їх можливі наслідки:

    1. Знос контактів 
      • Характеристика: Контакти пристрою під дією часу можуть зноситися, що призводить до поганого електричного з’єднання.
      • Наслідки: Автомобіль не запускається, або запускається з труднощами.
  • Несправність бендикса
      • Характеристика: Бендикс – це механізм, який виштовхує шестерню приладу для зачеплення з маховиком. Якщо він не працює правильно, механізм не зможе завести двигун.
      • Наслідки: Двигун не запуститься, а спроба старту може супроводжуватися характерним “клацанням”.
    1. Збій в роботі реле 
      • Характеристика: Реле контролює подачу електроенергії до самого електроелементу пристрою. Якщо воно виходить із ладу, то струм не доходить до конструкції.
      • Наслідки: Автомобіль не реагуватиме на поворот ключа запалення.
  • Пошкодження шестерні
      • Характеристика: Шестерня приладу пошкоджується через тривалий час використання або внаслідок вад виробництва.
      • Наслідки: Механізм буде видавати гучний шум під час спроби заведення мотора.
  • Вихід із ладу електродвигуна
      • Характеристика: Електродвигун може вийти з ладу через перегрів, корозію або інші причини.
      • Наслідки: Двигун автомобіля не буде запускатися.
  • Проблеми з електричним живленням
    • Характеристика: Проблеми з акумулятором або іншими частинами електричної системи можуть призвести до неправильної роботи обладнання.
    • Наслідки: Непередбачувані проблеми при спробі запуску автомобіля, можливо, навіть повне відсутність реакції.

Найкращий спосіб уникнути цих проблем – регулярно проводити сервісну перевірку автомобіля та вчасно звертатися до спеціалістів при виявленні перших ознак неполадок. Не чекайте, коли не почуєте звичних звуків після повороту ключа – краще завчасно подбайте, щоб все працювало належним чином.

Висновки: Діагностика та технічне обслуговування стартера

Короткі підсумки для самодіагностики стартера:

  • Перевірка живлення (переконайтеся, що акумулятор належним чином заряджений, а клеми знаходяться у хорошому стані та правильно підключені);
  • Зверніть увагу на звуки (пускаючи ключ у положення “запуск” прислухайтеся до будь-яких насторожливих звуків, таких як скрип, стукіт або шуми);
  • Перевірка освітлення та приладів – переконайтеся, що прилади (світло, радіо, клаксон тощо) працюють належним чином. Якщо це так, але авто не заводиться, то це може свідчити про проблеми зі стартером;
  • Перевірка контактів (перевірте всі електричні з’єднання та кабелі, щоб переконатися, що вони цілі та не мають корозії, а також всі кабелі підключені до стартера та акумулятора належним чином);
  • Перевірка реле (вимкніть запалення і відімкніть стартер, щоб перевірити, чи затримується реле);
  • Перевірка стукання: спробуйте невеличкими ударами по стартеру акуратно відімкнути затор. Не вдаряйте занадто сильно, щоб уникнути пошкодження.

Якщо самостійні перевірки не допомогли виявити причину проблеми, або ж ви не впевнені у результатах самодіагностики, то краще звернутися до кваліфікованого автомайстра та розглянути перевірку або заміну приладу у автомайстерні.

Знаючи про важливість стартера та його роль у роботі автомашини, ви зможете краще захистити своє авто від непередбачуваних ситуацій, а ми завжди готові допомогти вам із його діагностикою та технічним обслуговуванням.

Стартери: рекомендації водіям

Догляд за стартером – ключовий момент для тривалої та безтурботної експлуатації автомобіля. Ефективність і тривалість служби стартера залежать від правильного використання. В цьому контексті важливо дотримуватися кількох простих правил, щоб уникнути неприємних ситуацій та зберегти працездатність вашого авто. Розглянемо кілька важливих рекомендацій для водіїв, пов’язаних з використанням стартера.

  • Не утримувати стартер включеним більше ніж 15 сек. Якщо двигун не спрацював з першого разу — не потрібно тримати стартер робочим.
  • Не залишати агрегат постійно включеним. Це призводить до розрядки АКБ.
  • Забороняється користування агрегатом, як тяговим двигуном в разі, якщо ДВС не завівся.
  • Не пускати стартер, якщо зламався або зіпсувався замок запалювання. Це негативно впливає на нього.
  • Не потрібно заводити машину зі спустошеним баком.
  • Не вмикати стартер навіть на пів хвилини — за цей час встигають згоріти обмотки і починають обсипатися акумуляторні пластини.

Ми добре розуміємо, наскільки важливо підтримувати в ідеальному стані всі компоненти транспортного засобу, і стартер не є винятком. Діагностика і обслуговування приладу є важливою частиною підтримки ефективності і безперебійності автомобіля. Ми пропонуємо професійні послуги з діагностики та ремонту усіх видів стартерів, завжди із задоволенням дамо відповіді на всі запитання та допоможемо визначити стан цього компонента, виявити можливі несправності та вжити всіх необхідних заходів для їх виправлення.

Наші кваліфіковані майстри забезпечать вашому автомобілю надійний старт кожного разу. Не вагайтеся, звертайтеся до нас, і ми допоможемо підтримувати роботу вашого авто!

Пам’ятайте, своєчасне звернення до фахівців допоможе вам заощадити час і гроші в майбутньому, а також забезпечити безперервну та безпечну роботу вашої машини. Не відкладайте візит до нас на завтра – догляд за машиною є запорукою вашої безпеки на дорогах. Вибирайте «АФЕКС АВТОЗАПЧАСТИ» і ваш автомобіль завжди буде у відмінному стані!