Аби розуміти, як і навіщо обслуговувати автомобільний кондиціонер, розберемося в його будові.
Принцип роботи автокондиціонера
Будова автомобільного кондиціонера мало чим відрізняється від конструкції звичайного холодильника або домашнього кондиціонера, але все ж має свої характерні риси.
Головне, що робота кондиціонера в машині також працює за принципом теплообміну. В ньому також використовується холодоагент, котрий, переходячи з одного стану в інший, поглинає або віддає тепло.
Автокондиціонер – це замкнений геометричний контур, наповнений холодоагентом (фреоном). Додатково в систему доливають холодильне мастило (що не втрачає свої властивості під час різких перепадів температур) для змащування рухомих елементів.
Фреон, проходячи контуром, двічі змінює свій агрегатний стан:
- В конденсаторі – стає рідким, віддаючи тепло;
- У випарнику – стає газоподібним, поглинаючи тепло.
Саме у місці випаровування через контур проходить потік повітря, котре миттєво охолоджується та потрапляє в салон авто, створюючи в ньому комфортні умови.
Конструкція кондиціонера
Незважаючи на кількість моделей і виробників, загальна схема, як і сам принцип роботи автомобільного кондиціонера, завжди зберігаються.
Основні вузли автокондиціонера:
Компресор
В автомобільні кондиціонери встановлюють компресори різних видів. Найбільш поширеним є обладнання поршневого та роторного типу. Такі варіанти відрізняються простотою конструкції, що зменшує вірогідність появи несправностей, і відносно високою ефективністю. Вони приводяться у рух колінвалом авто, що унеможливлює їх використання при виключеному двигуні.
Цього недоліку немає у компресорів із власним приводом.
А для авто із системами старт-стоп (технологія для автоматичного відключення і запуску двигуна) розроблені спеціальні компресори, які можуть приводитися в рух як двигуном, так і власним приводом.
Конденсатор
Теплообмінник призначений для конденсації холодоагенту під час проходження по ньому. В залежності від типу фреона конденсатор виготовляється з міді чи алюмінію.
Розширювальний клапан
Обладнання, що регулює рівень тиску в областях системи. Для потоку холодоагенту в сторону випаровувача клапан знижує тиск, дозволяючи речовині ефективно випаровуватися.
Розширювальний клапан дозволяє регулювати потік холодоагента:
- При підвищенні температури фреону, що виходить із випарника, холодоагент розширюється в термостаті. Потік холодоагенту до випарника через клапан збільшується.
- При зниженні температури холодоагенту, після випарника, його об’єм зменшується і потік через клапан до випарника теж зменшується.
Випарник
Це саме та частина системи, яка забезпечує прохолоду та комфорт в салоні для водія та пасажирів. Як і конденсатор, це теплообмінник, тільки у ньому відбувається зворотній процес. Знижується тиск холодоагенту і речовина стає газом. При цьому, поглинається тепло, а сам теплообмінник, виготовлений із алюмінієвих чи мідних (в залежності від типу фреону) трубок, охолоджується.
Ресивер-осушувач
Це складовий вузол, що складається з резервуару, забезпечений мережею фільтрів, які запобігають попаданню в систему зовнішніх частинок.
Холодоагент на шляху від конденсатора, проходить через осушувач і всю мережу фільтрів, які очищають його від води і лишніх домішків, що потрапляють у систему.
Обладнання виконує такі функції:
- Видалення вологи;
- Відокремлення бульбашок – в зрідженому холодоагенті з’являються бульбашки, які зберігають частину холодоагента в стані газу;
- Контроль об’єму холодоагенту через перевірочне скло;
- Підбурювання тиску.
Рух повітря, обдування конденсатора і подачу прохолодного повітря в салон забезпечує система вентиляторів.
Як працює кондиціонер в машині
Загальна схема роботи автокондиціонера така:
- При включенні кондиціонеру запускається компресор, котрий нагнічує тиск фреону, що йде в конденсатор.
- В конденсаторі холодоагент переходить в рідкий стан.
- Далі рідкий фреон потрапляє у фільтри ресивера-осушувача, де очищується від води, чужорідних частинок та бульбашок і направляється у випарник.
- Тут холодоагент розширюється і перетворюється в газ з низьким тиском, охолоджуючи сам випарник і потік повітря, що проходить крізь нього.
- Через розширювальний клапан речовина повертається в конденсатор для повторного циклу.
Схема, як працює кондиціонер у машині, була б неповною без функціонування системи вентиляторів. Вони обдувають компресор, видаляючи залишкове тепло, а також формують потік повітря, що проходить крізь випарник в салон автівки.
Фільтри в кондиціонері автомобіля
Ресивер-осушувач влаштований доволі просто і при цьому ефективно. Він виконаний у формі трубки, заповненої адсорбентом, який здатен поглинати воду. У кондиціонерах, які наповнюються R134а, функцію адсорбента виконує цеоліт ХН-9.
Правильно підібраний фільтр збирає до 60 г води.
Фільтр-осушувач ставиться в області високого тиску між конденсатором та випарником. Це вкрай важливий вузол для забезпечення безперебійного функціонування кондиціонера. Запобігаючи негативному впливу води на систему, продуктів зносу і зовнішніх частинок, ресивер-осушувач продовжує строк експлуатації системи.
А щоб вузол ефективно виконував свою задачу, необхідно систематично контролювати його стан і обслуговувати.
Як правило, заміна потрібна у випадку:
- Раз на 5 років користування кондиціонером, якщо за цей період не було розгерметизації системи;
- У випадку витікання хладона;
- При ремонті кондиціонера і заміні будь-яких його складників.
Основи вибору фреона для автокондиціонера
Ще один фактор, що впливає на правильність та ефективність роботи кондиціонера – правильний холодоагент. Як правило, з 1992 року використовують фреон R134а. Але, оскільки, змішувати різні види фреону заборонено, варто обов’язково уточнити тип використовуваного хладону.
Як обслуговувати кондиціонер в авто
- Необхідно систематично проводити чистку радіатора конденсатора. Робити це рекомендується раз у квартал – перед весняно-літнім сезоном та після сезону «тополиного пуху» і т.д.
- Своєчасно змінювати салонний фільтр.
- Міняти за необхідністю ресивер-осушувач.
- Контролювати стан фреонових магістралей та їх з’єднання для виявлення протікань і поломок.
- Слідкувати за вірогідним утворенням плісняви на випарнику, застоїв вологи в дренажній системі.
- Перевіряти натяг ременя компресора.
- Якщо кондиціонер не використовується довгий період, його потрібно включати на 15-20 хвилин хоча б раз у місяць.
Які бувають поломки у кондиціонера авто
Несправності можуть виникати в будь-якому вузлі кондиціонеру. І кожна з них впливає на працездатність і ефективність його функціонування.
Проблемне місце | Симптоми, причини. |
---|---|
Компресор | Поява шуму від приладу, сліди мастила.
Причини: розгерметизація, витікання холодоагенту через наявність тріщин на корпусі; зношення та послаблення приводного ременя; порушення роботи ектроланцюгів. |
Конденсатор | Зниження якості охолодження і відводу залишкового тепла, перегрів системи та автоматичне відключення.
Причина: забруднення граток. |
Випарник | Зниження ефективності роботи кондиціонера, волога та неприємний запах у салоні авто.
Причини: закорковування патрубка для відведення вологи, забруднення, корозія. |
Ресивер-осушувач | Неконтрольоване відключення системи, обмерзання шлангів.
Причини: порушення технології заправлення холодоагентом; обмерзання трубок. |
Сучасні кондиціонери оснащені різноманітними датчиками і складною електронікою. І кожен з цих вузлів може вийти з ладу. Для точного діагностування і своєчасного усунення проблеми рекомендується якомога швидше звернутися до автосервісу.
Основні рекомендації щодо користування автокондиціонера
- Заправляти тільки відповідним фреоном
- Ретельно підбирати автосервіс, який буде обслуговувати вашу систему охолодження.
- Контролюйте якість фреону. Не варто довіряти занадто привабливим низьким цінам. Фреон-підробка може призвести до серйозних проблем і витрат.
- Підбирати сумісне з фреоном мастило.
- Притримуватися балансу температур: різниця зовнішньої та внутрішньої температур не повинна перевищувати 5-10 градусів.
- Не вмикати кондиціонер на короткий час (менш ніж 15 хв).
- Контролюйте зміни ефективності роботи кондиціонера, наявність сторонніх звуків та запахів. Такі прояви можуть свідчити про несправності.